1/9

Vad är det som gör att vi människor dömer människor vi ser för första gången? Lägger dom i små olika kategorier genom att titta på kläder,hår,hy etc. Tönt,Bitch,Idiot,Fjortis,Emo.
Jag säger inte att jag inte själv gör det, Men frågan är bara varför gör vi det?
Är vi så utseendesfixerade att vi bara kan umgås med människor som klär sig o liknar en själv?



Jag börjar verkligen gilla min klass,skola, och program!
Vallentuna gymnasium
Beteendevetenskap
BVS1
Redan förra veckan prata vi om fördomar mot människor bara genom att dom va från ett annat land.
Vi dömer människor från Iran genom att tro att dom kan va terrorister, Vi är snabba i vändningarna när det gäller att döma människor utan att tänka på känslorna till personen som man pratar om,utan att se nåt fel med det.
Men när man själv blir dömd. Då är man direkt framme o frågar vad i helvete det är som sägs och varför.
Borde vi inte lära oss att inte döma efter utseendet?
Varför inte försöka lära känna personerna ifråga och sen döma om dom är en bitch osv.
Dömer man en människa på en gång till en tönt så pratar man kanske aldrig med han/hon, och vem vet, Man kanske gick miste om en helt underbar person!
Tänk på det nästa gång ni går in i ett rum med nya människor! Jag ska göra det iallafall!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0